Emily Fridlund - ,,Historia wilków" (recenzja)

Czy powieść, która znalazła się w finałowej szóstce Nagrody Bookera 2017, czyli najbardziej prestiżowej nagrody literackiej w Wielkiej Brytanii zdobyła moje serce ? Zapraszam na recenzję książki ,,Historia wilków".



,,Historia wilków"
Emily Fridlund

Wydawnictwo: Editio
Data wydania: 3 lipca 2019
Tłumaczenie: Olga Kwiecień
Linda ma czternaście lat, jednak jej rodzice nie zajmują sią nią zbytnio. Gdy dziewczyna poznaje swoją sąsiadkę, rodzi się pomiędzy nimi nić porozumienia. Wkrótce jednak wydarza się tragedia, która odmienia źycie Lindy. Czy uda się jej ją przezwycięźyć ?

Emily Fridlund to pisarka, której debiutancka powieść ,,Historia wilków" dotarła do finału Nagrody Bookera w 2017 roku. Mieszka w Stanach Zjednoczonych.

Już na okładce wydawca informuje nas, że debiutancka powieść Emily Fridlund znalazła się w finale Nagrody Bookera 2017. W końcu to jedna z najbardziej rozpoznawalnych nagród literackich na świecie. Gwarancja jakości i dobrej literatury. Jednakże zanim książka trafiła w ręce polskich czytelników minęły ponad dwa lata. ,,History of Wolves" w polskiej wersji jest naprawdę bardzo ładnie wydane. Okładka jest przepiękna i z pewnością cieszy oczy każdego czytelnika. Jednak historia zawarta wewnątrz już nie zrobiła na mnie aż tak wielkiego wrażenia.

Gdybym miała powiedzieć, o czym tak naprawdę jest debiutancka powieść Fridlund, to chyba nie umiałabym tego zgrabnie wytłumaczyć. Główną bohaterką jest Linda i to właściwie jej przygody poznajemy czytając tę książkę. Cała historia opowiedziana jest z jej punktów widzenia, ale podczas jej opowiadania bohaterka jest już dorosła, a wydarzenia dzieją się w czasie, gdy miała czternaście lat. Rodzice nie interesowali się nią, robiła właściwie to co chciała. Gdy dziewczynka poznaje swoją sąsiadkę, szybko się z nią zaprzyjaźnia. Staje się opiekunką jej syna. Jednakże, gdy wydaje się, że znalazła swoje miejsce na ziemi, los okrutnie doświadczy zarówno ją, jak i jej sąsiadów.

Lubię przeczytać od czasu do czasu powieść, która należy do tej ,,bardziej wymagającej lektury". Miałam wielką nadzieję na to, że powieść Fridlund okaże się bardzo dobra i wciągnie mnie na parę godzin. Niestety, chyba im większe są moje wymagania, tym powieść gorsza. I tak jest w przypadku ,,History of Wolves". To, co prawda opowieść o dojrzewaniu, budowaniu przyjaźni; o tym, co może zrobić z człowiekiem nieprawdziwe oskarżenie. Zwraca też uwagę na to, że rodzice, pochłonięci czasami swoimi obowiązkami nie zwracają tak naprawdę uwagi na swoje dzieci. To też powieść o konsekwencjach złych wyborów. Ale cóż z tego, skoro bardzo się przy niej wynudziłam. Po prostu przysypiałam w czasie lektury, traciłam chęć do jej czytania. Autorka pisze bardzo specyficznym językiem. Bardzo dokładnie wszystko opisuje, nawet takie nieznaczące kwestie. Cała historia jest bardzo rozciągnięta, spokojna. Do tego stopnia, że ja nie odczuwałam emocji, które chciała przekazać Fridlund. Myślę, że spokojnie przekartkowało by się tę powieść, pobieżnie spojrzało okiem na każdą stronę, przeczytało jakieś najważniejsze sceny tej powieści, a z pewnością nie odczulibyśmy jakiegokolwiek braku, czy poczucia, że coś ominęliśmy. Zresztą specyficzny styl Fridlund nie pomaga nam w czytaniu tej historii. Autorka przytłacza nas przede wszystkim nieprzemyślanymi wtrąceniami. Tak więc w jednym momencie czytamy co dzieje się w czasie, gdy Linda ma czternaście lat, by po przerywniku dowiedzieć się czegoś o życiu Lindy, gdy miała np. dwadzieścia lat. I żeby to było jeszcze związane jakoś z poprzednią sceną, to zrozumiałabym to, ale tutaj tak naprawdę nie ma czasami jakiejkolwiek spójności. Przeskakujemy pomiędzy scenami, co jest bardzo denerwujące.

W powieści tak naprawdę nie znalazłam nikogo, kto wzbudził we mnie jakąś sympatię. Sama główna bohaterka, czyli Linda była mi wręcz obojętna, a dzięki tym wstawkom z jej późniejszego życia bardzo mnie denerwowała. Wydała mi się w dorosłym życiu osobą bardzo nieodpowiedzialną, która nadal tak naprawdę chciałaby być dzieckiem. I rozumiem, w końcu każdy z nas ma w sobie namiastkę ,,dziecka", ale główna bohaterka czasami zachowuje w dorosłym życiu jak zbuntowana nastolatka. Być może tak na nią wpłynęły relacje z rodzicami, którzy praktycznie nie zajmowali się nią. Sąsiadka Lindy również zachowuje się nieodpowiedzialnie, pomimo, że ma dziecko. Co prawda dba o nie, widać, że kocha syna, ale gdy zachodzi sytuacja, w której jej syn choruje, kobieta tak naprawdę zaniedbuje je. Zachowuje się tak, jakby nadal była nastolatką. W powieści poruszany jest także problem pedofilii i niesłusznych oskarżeń. Autorka doskonale pokazuje, że niesłuszne oskarżenie niszczą życie potencjalnemu sprawcy. Ten temat jest ostatnio bardzo często poruszany, więc cieszy to, że autorka poruszyła go w swojej książce.

,,Historia wilków" miała być bardzo dobrą powieścią. W końcu znalazła się w gronie finalistów Nagrody Bookera. Niestety, ja bardzo się na niej zawiodłam. Całą powieść czytało mi się bardzo mozolnie i wynudziłam się przy niej. Nie znalazłam tam też bohaterów, którzy wzbudziliby moją sympatię. Sam styl pisania autorki jest bardzo ciężki i bardzo specyficzny, przez co jej czytanie jest bardzo trudne. Myślę, że debiutancka powieść Fridlund jest napisana chyba bardziej pod zdobywanie nagród niż dla czytelnika, który szuka ciekawej historii, którą będzie mógł przeczytać w autobusie, czy przed snem. Jest przesadzona i nawet to, że autorka niektórych rzeczy nie podaje nam na tacy nie sprawia, że czyta się ją lepiej. A szkoda, bo zapowiadało się, że ,,Historia wilków" może być prawdziwą literacką ucztą.

,,(...) aby stać się kimś innym, nie wystarczy próbować z całych sił albo powtarzać sobie to raz po raz. "


Ocena : ✰✰✰ (3/10)

Za możliwość przeczytania tej powieści dziękuję Wydawnictwu Editio.

20 komentarzy:

  1. Szkoda, że książka okazała się tak słaba

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Niestety, szkoda, że tak wyszło, bo zapowiadało się na dobrą powieść.
      Pozdrawiam :D

      Usuń
  2. Czyli- nie warto czytać!
    Miłej niedzieli:)

    OdpowiedzUsuń
  3. Autorka postawiła najwyraźniej na styl i pewnie ma dobry stąd też nagrody, jednak przez to zabrała czytelnikowi to co najważniejsze czyli przyjemność z czytania i możliwość przeżywania emocji, wczucia się w sytuacje bohaterów. Trochę szkoda. Nie ocenia się książki po okładce ale ta naprawdę mnie urzekła :) Może to przez moje zamiłowanie do wilków ^^ (w sumie szkoda, ze nie jest o wilkach ;P)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Trafiłaś w punt. Rzeczywiście tak jest. Okładka est cudowna, mnie również urzekła, ale środek tej powieści to tylko popis stylu, a już niekoniecznie historia, która jest bardzo ciekawa.
      Pozdrawiam serdecznie :D

      Usuń
  4. No czasem tak to jest z tymi "dobrymi książkami". Niby nagrody, a tak naprawdę wydmuszki. Książka bogata w piękne słowa, ale uboga w treść. Czasem się zastanawiam, kto w ogóle przyznaje te nagrody literackie i jak dana książka zostaje laureatem? Osobiście mam taką zagwozdkę ze "Szczygłem" Donny Tart. Niby wszystko z tą powieścią ok, historia jest ładnie skonstruowana i opowiedziana, ale czy naprawdę nie było ciekawszych historii do nagrodzenia? Moim zdaniem powieść ta jest zbyt rozwlekła, przegadana i momentami wręcz banalna. Ale widocznie ktoś uznał ją za dzieło. Może my powinnyśmy zacząć przyznawać swoje nagrody? :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mam podobnie z tą książką. ,,Szczygieł" wydaje mi się taką powieścią w porządku, da się czytać, ale z pewnością nie zasługuje na tyle nagród, które dostał. Po prostu była poprawna, ale nie wywołała żadnych emocji. I rzeczywiście coś w tym jest, chyba rzeczywiście lepiej wybierać książki oceniane przez użytkowników portali czytelniczych, np. lubimyczytać.pl :)
      Pozdrawiam cieplutko

      Usuń
  5. To najgorsze uczucie jakie może spotkać czytelnika- zawód, nuda, rozgoryczenie związane z historią. Powiem Ci, że tytuł i okładka bardzo mnie zmyliły, byłam pewna, że to będzie historia o wilkach i ich zwyczajach, egzystencji w przyrodzie. Chętnie bym ją wtedy przeczytała. A tak no cuż muszę podziękować i czekam na Twoją kolejną propozycję ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Niestety, książka wypadła słabo i szkoda, że straciłam na nią czas. Mam nadzieję, że inne propozycje będą ciekawsze.
      Pozdrawiam

      Usuń
  6. O, szkoda. Opis brzmi naprawdę nieźle, a i po nagrodzie można się spodziewać wiele. Choćby tego, że wszystko się będzie łączyć w sensowną całość, ale jak już jest problem ze spójnością, to naprawdę srogo.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Niestety, mi też szkoda, bo książka wydawała się całkiem ciekawa, tymczasem okazała się bardzo nudna.
      Pozdrawiam :)

      Usuń
  7. Skoro się zawiodłaś, to chyba nie będę jej nawet szukać.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Niestety, szkoda, że się zawiodłam i nic nie stracisz :)
      Pozdrawiam

      Usuń
  8. Już sam opis tej powieści mnie nie kusi, a skoro jest to książka słaba, to tym bardziej nie będę po nią sięgać ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Niestety, jest słabo, książka jakoś mnie porwała i wieje nudą, więc nic nie stracisz, jak ją sobie odpuścisz.
      Pozdrawiam

      Usuń
  9. Zapowiada się ciekawie, więc chętnie bym ją przeczytała. Jestem ciekawa co to za tragedia. Pomimo tego, że Tobie się nie podobała to mam nadzieję, że mi przypadnie do gustu.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mam nadzieję, że jeśli zdecydujesz się na przeczytanie tej pozycji, to naprawdę przypadnie Ci ona do gustu. W końcu każdemu z nas co innego może się podobać :)
      Pozdrawiam

      Usuń
  10. Hmm ciekawy ma tytuł też bym ją przeczytała ale skoro zawodzi, to może dlatego nie ma jej w bibliotece...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Książka miała premierę niedawno, więc to może być przyczyną. Jak dla mnie to bardzo słaba powieść, więc nic nie stracisz.
      Pozdrawiam

      Usuń

Witam Cię kochany czytelniku. Bardzo się cieszę, że trafiłeś na mojego bloga. Będzie mi bardzo miło jeśli pozostawisz po sobie ślad w postaci komentarza.

Pozdrawiam
Katarzyna ♥

Copyright © 2014 Mój Świat Literatury , Blogger
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...