Colleen Hoover - ,,It Ends with Us" (recenzja)

A więc oto przyszedł czas zapoznać się z twórczością Collen Hoover. Autorka skradła serca wielu czytelniczkom na świecie, jej książki zawsze są swego rodzaju ,,wydarzeniem", więc postanowiłam sprawdzić skąd fenomen tej pisarki. Na pierwszy do przeczytania tytuł tej autorki wybrałam It Ends with Us, co można przetłumaczyć jako ,,To kończy się z nami" lub ,,To koniec na nas". Mimo wszystko bardzo cieszę się, że wydawnictwo postanowiło nie przetłumaczyć tego tytułu, ponieważ bardzo pasuje do książki. It Ends with Us to bardzo osobista powieść, która opowiada nam o problemie przemocy. Myślę, że gdyby pokrzywdzone kobiety napisały książkę, z pewnością opierałaby się na tych samych motywach, co Hoover ...




It Ends with Us
Colleen Hoover

Wydawnictwo: Otwarte
Data wydania: 2 października 2017
Lily Bloom od zawsze była świadkiem przemocy. Matka była ofiarą, ojciec katem. Teraz ma dwadzieścia trzy lata i po pogrzebie ojca idzie na taras jednego z pobliskich budynków. Tam spotyka Ryle'a - przystojnego i ambitnego neurochirurga. Między nimi nawiązuje się nić porozumienia, ale oboje rozstają się na tarasie. Pół roku później Lily otwiera kwiaciarnię. W przedsięwzięciu pomaga jej Alyssa, która okazuje się być siostrą Ryle'a, dzięki czemu ich drogi znowu się schodzą. Dziewczynie wydaje się, że niczego jej nie brakuje: ma dobrze prosperujący biznes, poznała świetnego chłopaka, ale po czasie okazuje się, że człowiek, który najmocniej ją kocha będzie również przyczyną jej największego cierpienia ...

Colleen Hoover to autorka bestsellerowych powieści. Zaczęła pisać dla przyjemności, ale pisarstwo szybko stało się jej pasją i sposobem na życie. Jej powieści trafiły na listy bestsellerów ,,New York Timesa", zostały także wysoko ocenione przez użytkowników Goodreads. W 2016 roku zdobyła za powieść ,,It Ends with Us" nagrodę Goodreads Choice Awards w kategorii romans.

Długo przymierzałam się do przeczytania jakiejkolwiek powieści tej autorki. Z jednej strony jej powieści wydawały się dla mnie zbyt osobiste, bo czytając nawet opis pierwszej lepszej książki tej autorki było to czuć, a dla mnie czytanie takich książek jest takim przeżyciem, jakbym wkradała się do czyjegoś pamiętnika i czytała wpisy z niego. Czułabym się troszkę nieswojo, tak jakbym naruszyła czyjąś prywatną przestrzeń. Z drugiej strony człowiek gdzieś w środku zawsze ma takie poczucie zaciekawienia, więc gdy zobaczyłam w księgarni tę książkę chyba to poczucie zaciekawienia wygrało i postanowiłam w końcu przeczytać książkę Hoover. Cóż traf akurat chciał, że trafiłam na tę najbardziej osobistą pozycję. I przyznam, ta powieść jest bardzo osobista, Colleen podjęła się bardzo trudnego tematu, książka była dobra. Po prostu była bardzo dobra.

Główną bohaterką jest Lily Bloom, która właściwie od zawsze była świadkiem przemocy domowej. Gdy ojciec umiera Lily nie odczuwa wielkiej straty, a nawet cieszy się, że ojciec nie wyrządzi już więcej krzywdy jej matce. Tego samego dnia idzie na dwunaste piętro wieżowca i spogląda przez balkon. Poznaje na nim Ryle'a - przystojnego neurochirurga. Ich drogi rozchodzą się, ale gdy pół roku później dziewczyna otwiera własną kwiaciarnię i zatrudnia w niej Alyssę, okazuje się, że jest ona siostrą Ryle'a, a oni ponownie się spotykają. Oboje czują, że są dla siebie kimś więcej niż znajomymi. Ale wtedy pojawia się dawna miłość Lily - Atlas. To sprawi, że relacja pomiędzy nią a Ryle stanie się napięta i wtedy okaże się, że osoba, która kocha cię najmocniej potrafi również najmocniej zadawać ból.

Wielu pisarzy mówi, że historie, które gdzieś usłyszeli, coś co sami przeżyli jest najlepszym materiałem na książkę. Colleen Hoover napisała tę książkę na podstawie własnych doświadczeń, a właściwie doświadczeń jej matki, która była właśnie ofiarą przemocy domowej podobnie jak główna bohaterka powieści i jej matka. Spodziewałam się mocniejszych scen przemocy na Lily, ale teraz jednak cieszę się, że autorka tego nie zrobiła. Myślę, że Hoover chciała pokazać przez to, że nawet takie pobicie, które nawet nie jest ciężkie już jest przemocą, a od jego sprawcy trzeba przede wszystkim uciekać, bo jego zapewnienia mówiąc kolokwialnie ,,nic nie znaczą". To prawda brutalna, ale prawda szczera. Gdy czytałam już ostatni rozdział tej powieści czułam swego rodzaju ulgę, jednak z drugiej pragnęłam poznać dalsze losy głównej bohaterki. Bardzo polubiłam Lily i chciałabym by kiedyś autorka napisała powieść, ale już czysto romantyczną, taką która pozwoli nam poznać jej dalsze losy (ale obawiam się, że chyba autorka tego nie zrobi). Dałabym jej 10 gwiazdek, ale książka niestety ma też parę minusów. Przede wszystkim uważam, że autorka zmarnowała potencjał postaci Atlasa, mogła bardziej rozwinąć temat przeżyć Ryle'a w dzieciństwie, mogła bardziej rozwinąć postać matki Lily, opisać jej życie po śmierci męża ,,kata". Colleen zmarnowała potencjał niektórych wydarzeń i postaci i pomimo tego, że podjęła ważny temat, troszkę było mi tego szkoda.

,,It Ends with Us" to powieść bardzo osobista, która podejmuje bardzo ważny temat przemocy domowej. Autorka pozwala nam na przyjrzenie się bliżej motywom i przyczynom zachowań ofiar przemocy domowej. Hoover pisze o takich trudnych sprawach bardzo przystępnym, lekkim językiem. Dodatkowo bardzo podobały mi się listy głównej bohaterki, a ten, który napisała gdy miała dwadzieścia cztery lata według mnie stanowi całe przesłanie tej książki. Właściwie ten list mówi o wiele więcej niż broszurki Policji na temat ofiar przemocy domowej. Mimo wszystko szkoda mi było tych zmarnowanych potencjałów niektórych bohaterów i wydarzeń. Ta książka porusza bardzo ważny temat i uważam, że każda kobieta bądź mężczyzna (nie zapominajmy o tym, że mężczyźni również są ofiarami przemocy domowej), który/a wmawia sobie, że to był tylko przypadek, która/y słyszy słowa: ,,Tak mi przykro. Naprawdę nie chciałem/am" powinien tę książkę przeczytać i uświadomić sobie, że to nie ,,tylko uderzenie". Na koniec napiszę tylko, że mam nadzieję, że coraz więcej ofiar przemocy domowej podejmie decyzję taką, jaką podjęła Lily i będą w swoim postanowieniu bezkompromisowe i odważne. Odważne na tyle by podjąć właściwe decyzje.

,, Każdy incydent narusza granicę twojej wytrzymałości. Im częście postanowisz zostać, tym trudniej jest ci odejść następnym razem. ''
 Ocena :   ✰✰✰✰✰✰✰✰ (8/10)

11 komentarzy:

  1. Lubię pióro autorki, więc na pewno przeczytam.:)

    OdpowiedzUsuń
  2. Przepiękna książka <3 uwielbiam tę historię!

    OdpowiedzUsuń
  3. Bardzo interesująca książka.

    OdpowiedzUsuń
  4. Chyba muszę dać tej autorce drugą szanse, bo pierwsze spotkanie nie była najgorsze, ale po tylu zachwytach oczekiwałam czegoś lepszego i może dlatego tak się zawiodłam.

    Książki jak narkotyk

    OdpowiedzUsuń
  5. Do tej pory zapoznalam się z tylkojedną książką Colleen, ale właśnie tępolecano mi jako jedną z lepszych. Twoja opinia tylko to potwierdza.

    Pozdrawiam
    http://zksiazkanakanapie.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  6. Okładka taka słodka i różowa, a w środku taki poważny temat. Zaciekawiłaś mnie tą książką.

    OdpowiedzUsuń
  7. Ja jakoś cały czas nie umiem się przekonać do tej autorki. Mam nadzieję, że w końcu się to uda.

    OdpowiedzUsuń
  8. A ja nie kupiłam na tyle tej książki tak jak inni. Ogólnie uważam, że Hoover sobie nie radzi z powaznymi problemami w książkach. Without Merit też mi się nie podobała :/
    http://whothatgirl.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  9. Też zaczynałam moją przygodę z Colleen Hoover od tej książki ;) Jak dla mnie Autorka z pozoru pisząca lekkie książki, sięga po naprawdę trudne tematy. Myślę, że inne powieści też Ci się spodobają ;)

    Pozdrawiam!
    Dominika
    domciachoo.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  10. Uwielbiam tą autorkę :) jeszcze nie czytałam tej powieści ale muszę ją kupić

    OdpowiedzUsuń
  11. Mam w planach te książki, tylko kiedy ja znajdę na nie czas?!

    OdpowiedzUsuń

Witam Cię kochany czytelniku. Bardzo się cieszę, że trafiłeś na mojego bloga. Będzie mi bardzo miło jeśli pozostawisz po sobie ślad w postaci komentarza.

Pozdrawiam
Katarzyna ♥

Copyright © 2014 Mój Świat Literatury , Blogger
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...