Linda Szańska - ,,Siła honoru" (recenzja)

Czy uczucie córki posła i szefa poznańskiej mafii może mieć szansę na przetrwanie ? Zapraszam Was na recenzję powieści ,,Siła honoru".

Siła honoru

,,Siła honoru"
Linda Szańska


Cykl: Siła (tom 1)
Wydawnictwo: Burda Książki
Data wydania: 2 września 2020
Kalina jest tancerką i córką wpływowego posła, która poznaje tajemniczego mężczyznę. Okazuje się nim być Gabriel Kreis - gangster i jeden z szefów poznańskich cynków oraz jeden z największych wrogów jej ojca. Gdy Kalina traci swoją siostrę i nie przychodzi na umówiony obiad z Kreisem, ten postanawia zrobić wszystko, by dowiedzieć się, dlaczego go wystawiła. Czy uczucie, które się między nimi narodziło ma szansę przetrwać w okrutnym świecie mafii ?


Linda Szańska to pseudonim debiutującej pisarki, która ceni swoją anonimowość. W latach 90. pracowała jako kelnerka w hotelu Orbis Polonez, gdzie obsługiwała wierchuszkę poznańskiej mafii. To wtedy poznała intrygujący świat poznańskich cynków. ,,Siła honoru" to jej debiutancka powieść.

Motyw mafijny jest już wielu czytelniczkom z pewnością znany i przerobiony na naprawdę dużą ilość sposobów. Ale co ciekawe, większość mafijnych historii rozgrywa się raczej poza granicami naszego kraju. Tymczasem debiutująca Linda Szańska pokazuje, że w Polsce też dużo się dzieje, a mafia to nie tylko Rosja i USA, ale też Polska. I co najważniejsze, polska mafia również ma wiele do odkrycia pod względem mafijnych motywów. Nie będę dłużej owijać w bawełnę - dla mnie ,,Siła honoru" to naprawdę strzał niemalże w dziesiątkę, który pokazuje, że motyw mafii z pewnością nie jest jeszcze z pewnością wyczerpany.

Gdy bezwzględny świat wielkiej polityki i mafii są ze sobą ściśle związane, tylko uczucia mogą sprawić, że z największych wrogów dwójka ludzi staje się dla siebie kimś najważniejszym. Kalina to córka wpływowego posła, która chce się odciąć od swojej rodziny. Pracując jako tancerka wpada przypadkiem na niezwykle przystojnego i enigmatycznego mężczyznę, a między nimi od razu zaczyna iskrzyć. Wkrótce ich drogi ponownie się łączą, a oni dowiedzą się o sobie więcej, niżby przypuszczali.

Pierwsze co muszę napisać, to to, że naprawdę polubiłam głównych bohaterów. Kalina na pewno nie jest posłuszną córeczką. Choć ma dziewiętnaście lat, to już doskonale wie, że chce odciąć się od ojca - prominentnego polityka - który po śmierci jej siostry chce z niej zrobić swoją zabawkę. Dziewczyna postanawia przeprowadzić się do Poznania i tam zacząć swoje nowe życie z dala od rodziny. Jest zaradna - pracuje, studiuje, a na dodatek nie jest naiwna. Doskonale zna świat, jest uparta i ma cięty język. Nie boi się sprzeciwić Gabrielowi Kreisowi. Jest w niektórych momentach szczera aż do bólu, nierzadko zabawna. Z pewnością nie jest laleczką na pokaz, a dziewczyną z krwi i kości, która wie czego chce i do tego dąży. Natomiast Gabriel, zwany ,,Aniołem" to szef poznańskich cynków. Jest przebiegły, nie lubi, gdy ktoś go oszukuje, albo wystawia. Uprawia przygodny seks, dąży do postawionego celu. Za wszelką cenę chce poznać bliżej Kalinę i co bardzo mi się spodobało, zmienia się pod wpływem uczuć, które zaczyna do niej żywić. Może gdzieś pod koniec nieco dał się zdominować Kalinie, ale nadal to ten sam facet, który budził grozę i uczucie tajemniczości. Gabriel jest oszczędny w okazywaniu uczuć, można powiedzieć, że robi takie ,,podchody" w stosunku do Kaliny. Osacza ją, ale co najlepsze z każdą przeczytaną stroną okazuje się, że ma naprawdę wiele tajemnic. Najciekawsze jest jednak to, że pomiędzy Kaliną a Gabrielem jest ponad jedenaście lat różnicy, ale podczas czytanie tej powieści wcale się tego nie zauważa, a to dodatkowy atut tej historii. Oprócz tej dwójki mamy też bardzo ciekawie wykreowanych bohaterów drugoplanowych, czyli ,,Diabła" - przyjaciela Gabriela, którego po prostu uwielbiam, a także Ewę, która jest przyjaciółką Kaliny z uczelni. Nie brakuje tu też intrygujących bohaterów pobocznych, którzy napędzają akcję, czyli ,,czarnych charakterów" - ojca Kaliny oraz wuja Gabriela.

Choć sama okładka raczej nie przyciąga tak bardzo wzroku, to nie można powiedzieć, że nie jest oryginalna. Mi skojarzyła się z pewnością z latami 90. do których zresztą w powieści jest wiele odwołań. Jakby nie było, to na ten okres przypadał największy rozkwit polskiej mafii. Linda Szańska biorąc się za pisanie tej książki oczywiście z pewnością opierała się na swoich wspomnieniach z pracy w Orbis Polonez, ale zrobiła też dokładny research, co niezwykle mnie cieszy. Tę pracę widać na każedej stronie, nie tylko w przypisach, ale kreacjach bohaterów, wymyślonej intrydze. Dzięki temu ,,Siłę honoru" czytało mi się z niemałą przyjemnością. Ciężko było mi się od niej oderwać. Kalina i Gabriel to bohaterowie, którzy są niczym dwa wulkany. Ich utarczki słowne nieraz wywołały na mojej twarzy uśmiech. Jedyne, co mi ,,zgrzytało" w tej książce, to przemyślenia Gabriela, okazywanie uczuć. Spodziewałam się po nim raczej twarzy pokerzysty, nieugiętego mafioso, a tymczasem on był bardzo wylewny, a pod koniec książki miałam wrażenie, że stał się chyba nieco ,,pantoflarzem" (co samo w sobie jest naprawdę zabawne). Sama książka na pewno powinna spodobać się tym osobom, które poszukują powieści w stylu tych napisanych przez Paulinę Świst - podobnie jak w jej książkach, tak i tu mamy multum ciętych ripost; ostry, wulgarny język i bohaterów, którzy nie dają sobie w kaszę dmuchać. Powieść Lindy Szańskiej jest napisana naprawdę bardzo lekko i zanim się obejrzycie, będziecie mieli za sobą całą lekturę. Autorka przedstawia nam barwny świat, w którym nie brakuje uczuć, emocji i akcji. To wszystko sprawia, że ja naprawdę nie mogę się doczekać kolejnej powieści spod pióra tej autorki.

,,Siła honoru" to książka, która udowadnia, że w mafijnych historiach może nas wiele zaskoczyć. Umiejscowienie akcji w Polsce to według mnie naprawdę świetny pomysł. Linda Szańska nie dość, że zrobiła doskonały research, znała świat poznańskich cynków, to jeszcze z lekkością umiała stworzyć taką historię, która angażuje czytelnika. Myślę, że ta książka to początek naprawdę ciekawie napisanej trylogii (?). Ja na pewno jestem ciekawa, co autorka będzie miałam nam do zaoferowania w kolejnej części i już nie mogę się doczekać, kiedy ją przeczytam. Choć ta powieść nie jest bez wad, to z pewnością mogę powiedzieć, że już dawno żadna mafijna historia nie spodobała mi się tak bardzo, jak ,,Siła honoru".. Nie pozostaje mi nic innego, jak tylko polecić Wam tę powieść. To naprawdę bardzo udany debiut, z ciekawą fabułą, miejscami zabawnymi dialogami, ripostami i angażującymi bohaterami, który nie pozwoli Wam o sobie zapomnieć na bardzo długo. Koniecznie sięgnijcie po historię Kaliny i Gabriela. 

Ocena :   ✰✰✰✰✰✰✰✰✰ (9/10)

Za możliwość przeczytania tej powieści dziękuję Wydawnictwu Burda Książki.


8 komentarzy:

  1. To że książka zaskakuje i angażuje jest bardzo zachęcającym do lektury aspektem. 😊

    OdpowiedzUsuń
  2. Na pewno to świetna propozycja dla miłośników takich klimatów. Mi jak na razie są obce, chociaż w sumie jeszcze wszystko przede mną.

    OdpowiedzUsuń
  3. Skoro jest tak dobra, to bedę musiala się z nią zapoznać!

    OdpowiedzUsuń
  4. O tym debiucie czytałam różne opinie i choć lubię dawać szansę początkującym autorom, to tym razem sobie odpuszczę. Ważne, że tobie się podobała.
    Książki jak narkotyk

    OdpowiedzUsuń
  5. Koniecznie muszę po nią sięgnąć! Bardzo lubię powieści z wątkami mafijnymi, więc dam jej szansę :)

    Magda z Read With Passion

    OdpowiedzUsuń
  6. Cudowna książka! Gdy zaczęłam czytać myślałam że to kolejna słaba powtarzająca się historyjka z nutką erotyzmu ale pomyliłam się. Książka mnie tak wciągnęła że nie mogłam się od niej oderwać. Czekam na kontynuację

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Kontynuacja już niedługo :D W kwietniu będzie miała swoją premierę <3
      Pozdrawiam cieplutko

      Usuń

Witam Cię kochany czytelniku. Bardzo się cieszę, że trafiłeś na mojego bloga. Będzie mi bardzo miło jeśli pozostawisz po sobie ślad w postaci komentarza.

Pozdrawiam
Katarzyna ♥

Copyright © 2014 Mój Świat Literatury , Blogger
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...